Dønnes
eller Dynjarnes har - som tidligere nevnt - vært bebodd av mange stormenn og lå
opprinnelig på den nordvestre side av Dønøen, nemlig der hvor den nåværende
husmannsplass Brandsnes ligger. At denne nøkne odde ble valgt til byggeplass
fremfor det vakre sted hvor gårdens huse nå står, hitrører rimeligvis fra at
de gamle høvdinger gjerne oppslo sin bopel på nes hvorfra man hadde en vid
utsikt over sjøen og fremfor alt en brukbar havn hvor forbindelsen med deres
skip ikke lettelig skulle kunne avskjæres. (L. Daae). Som havn benyttet man også
den nærliggende Sørøvåg. Dokumenter, datert Dønnes havn og masterberget
viser at også de senere eiere har drevet jektbruk.
At gården
en gang i tiden har stått på Brandsnes, viser de der forefundne levninger av
teglsten og forkullet tømmer, likesom der også er funnet kanonkuler på
tomten. Etter sagnet skulle det være Brønlund som etter den første brann i
hans tid flyttet gården dit opp hvor den nå står, men dette kan ikke forholde
seg så, for en etter ham i 1738 avholdt takstforretning viser at bebyggelsen måtte
være foregått i en tidligere periode. Det heter nemlig her: "Storstuen
tvers over gården i vest til øst, oppført ganske på nytt i den forriges sted
som stod falleferdig med pannetak, 4 dobbelte vinduer med franske glasser og to
høye manerlige dører i firkant, en lån på vestre side med dagligstue, fire
gode vinduer, alt under ett tak, en gammel lån på nordre side - med pannestens
tak - inneholdende matstue, borgstue etc. fjøs og ladebygdning, samt 8 andre
hus".
Disse
brannlevninger må altså enten være å henføre til en tidligere brann, eller
også må der så langt ned som i Brønlunds tid ha stått hus dernede, hvilket
rimeligvis også har vært tilfellet. for da Brandsnes ligger 1½ km. fra gården,
er det rimelig at de hadde en betrodd mann dernede, for å ha tilsyn med fartøy,
båter og børnskap. Det synes heller ikke rimelig at amtmann Tønder, der som
tidligere berørt, var den første som etter århundreders forløp tok gården i
personlig bruk skulle ville nøye seg med å bo på en så møken og værhård
strand som nede på Brandsnes, så meget mere som han må ha vært særlig
interessert i hagebruk, hvilket må sluttes derav at der for noen år siden kom
forespørsel fra Wildvords Havebrugsskole ved København, om der var anledning
til å erholde et bilde av ham til innlemmelse i en derværende portrettsamling
av menn som har innlagt seg særlig fortjeneste av havebruket i Danmark og
Norge.
De
ovennevnte bygninger ble senere tilbygget, sannsynligvis av Hans E. Tønder
eller av obersten, så de hver især hadde en lengde av 45‑50 alen. Den såkalte
dagligstubygning inneholdt dagligstue og kabinett på høyre side av gangen og
på venstre side kjøkken med et værelse innenfor hvortil senere ble føyet en
bygning inneholdende gang og matstue.
Storstubygningen
bestod på Brønlunds tid av to værelser med mellomliggende gang. Av disse ble
det ene senere benyttet til prestestue og det annet til kontor, etterat obersten
i flukt med denne bygning hadde oppført en ny, inneholdende 2 storstuer med
gang imellom og et mindre værelse, den såkalte håmannsstue (hovmannsstue) med
utgang til en 4 alen bred portal som forente begge bygninger og dannet
gjennomgang til en på sammes sydside liggende have. Borgstubygningen som før
brannen i Brønlunds tid bestod av borgstue, gang og matstue, hvilken siste
senere benyttedes til snekkerverksted, ble siden forlenget, idet der i flukt med
denne ble oppført en bygning der benyttedes til fiskebod, ildhus og bryggerhus
ete. Disse to bygninger var forenet med en lignende portal som på
storstubygningen og dannet gjennomgang til de på nordsiden liggende uthuse. I
denne bygning lå den tidligere omtalte Dønnesbrønn. På fjerde side, altså
like overfor daligstubygningen stod en bygning som benyttedes til rullebod og
slakterbod etc., men denne ble senere flyttet da den stengte for utsikten mot øst.
I dennes sted oppførtes så to små like store hus, hvorav det ene ved enden av
borgstubygningen, benyttedes til hønsehus og det annet ‑ portboden ved
enden av storstubygningen til oppbevaring av jernfang etc.
Ved
hver av hovedinngangene stod pillarer på hvilke der ved høytidelige
anledninger anbraktes dertil gjorte store lykter til belysning av gårdsrommet
om vinteren. Gården var således bygget i dansk herregårdsstil.
Det
nåværende stenfjøs er bygget av krigsråden og var visstnok dengang det
beste og tidsmessigste fjøs i Nordland. Stenen var tatt fra Meåsen.
Som
tidligere berørt brente i 1892 de gamle ærverdige bygninger, hvorunder blant
andre antikviteter også taptes de på storstusalen oppklebede gamle
oljemalerier av danske konger.
På Tønders
tid var der et saltkokeri på Dønnes, for i 1708 sees noen bønder fra Vefsn å
være blitt tiltalt for under hjemreisen fra Lofoten å ha ødelagt en
saltkjele. Kokeriet ble av Brønlund atter istandsatt, men nokså snart igjen
nedlagt på grunn av den mengde brensel som medgikk til innkokningen.
At
der skal ha stått et brennevins brenneri på Dønnes, er visstnok ikke
tilfelle. Jeg har i alle fall aldri hørt tale om et sådent. Derimot startedes
det i den første del av forrige århundre et sådant på Tjøtø, hvilket dog
snart igjen ble nedlagt, da der naturligvis ikke var tilstrekkelig råmateriale
til en fabrikkmulig drift. Til bestyrer for samme ble forskrevet en
Schlesvig‑holstener ved navn Jürgensen (far til avdøde A. B, Jürgensen
i Mosjøen), som etter brenneriets nedleggelse fikk Brodtkorbs gård Skei til
beboelse. Skei (i Alstahaug) ble senere kjøpt av sakfører Haugens far, som kom
heropp som praktisk lærer på landbruksskolen da den var stasjonert på Søvik.
I
en tid som vår, i hvilken alt er gått fremad med stormskritt, turde det ha
sin interesse for etterslekten å få bevart ett og annet til belysning av de
forhold hvorunder man levde i den første halvdel av forrige århundre, og jeg
skal derfor meddele hva jeg herom kan erindre, idet jeg må beklage at jeg først
nå, da hukommelsen er svekket, og den eldre generasjon borte, har tenkt på at
dette kunne ha sin interesse for senere tider.
Når
hensees til de store våningshuse på det gamle Dønnes, må man med føie
undres på hvorledes en enkelt familie skulle kunne trenge et ‑ som det
synes ‑ overflødig husrom. Nå ja! Vistnok var der stort husrom,men ved
siden av familiens fordring til en mer standsmessig bebyggelse, medførte
datidens forhold et større krav i så henseende. I tidligere dager før
dampskipene begynte å trafikkere kysten, måtte all samferdsel foregå på båt,
hvorved man var avhengig av vær og vind, og lengere reiser foretokes derfor
sjelden uten nødvendighet. Men kom man enn sjeldnere sammen, var gjerne besøket
desto grundigere, ofte flere dager, ja til og med uken ut, og gjerne fulgte da
hele familien med, så man måtte være beredt på flere gjesterom. Embetsmenn
som reiste nord- eller sydover med familie på båt eller fartøy, la ofte opp på
storgårdene, dels for uvær og dels for å hvile og for å få litt avveksling
i den langvarige og trivielle sjøreise. Likeledes kunne også øvrigheten på
sine ting‑ og øvrige forretningsreiser komme nokså mannsterke til gårds,
idet sorenskriveren med sine kontorister, samt fogden og sakførerne slo seg
sammen pa en båt, og måtte man mangen gang også skaffe hus til skyssen, og da
gjaldt det å ha stort husrom. Sådanne besøk var en kjærkommen atspredelse i
det daglige strev, og ifølge den bekjente nordlandske gjestfrihet var der ikke
tale om å betale for seg selvom oppholdet kunne vare i flere dager.
På
lengere reiser bruktes gjerne husbåt. Da således oberstinne Coldevin skulle
foreta en tur til Trondhjem, lot hun bygge en husbåt med to mastre og med den
norske Løve i stevnen. Den samme båt ble senere omkring 1844 benyttet av mine
foreldre på en tur til onkel Erik på Melbo og til onkel Jacob på Bertnes, og
her var også vi børn med. Man var således dengang ikke bange for de lange båtreiser.
Denne reise var på over 50 mil. Med båtposten som utgikk fra Nordland
postkontor på Offersø i Namdalen, medfulgte der ikke så sjelden reisende, og
da Dønnes dengang var poståpneri, kunne man også ad den vei få fremmede og
gamle Petter Post var alltid en velkommen
gjest - som foruten brev og aviser brakte hilsener og nyheter fra de steder han
kom fra. Den båtpost som kom - såvidt
erindres hver tredje uke - reiste den alminnelige seilled, og post utenfor
ruten sendtes da leilighetsvis videre fra handelssted til handelssted hvor hver
tok ut hva der vedkom deres bygd. Fra Dønnes gikk posten først til Husby,
derfra til Strand og så videre innover. Det førtes fortegnelse over hvert
brevs adresse, så man hadde kontroll over hva der motokes og avsendtes. Først
senere fikk man bipost inn til fjordene. Statens dampskip kom i 30- eller 40 årene,
men gikk blott hver tredje uke og kun om sommeren, så posten om vinteren
fremdeles måtte føres på båt.
Man
var således nokså avstengt fra utenverdenen og var defor Nordland og Finmarken
et terra incognita, hvor mangen en der var kommet i konflikt med loven, kunne
forstikke seg, likesom ogsgo de mere avsidesliggende steder tjente til
forvisningssted, ja det hendte nok også at utlendinger kunne finne et
skjulested heroppe. Således kom der i krigsrådens tid to reisende over fra
Sverige, den ene Michal Dyhr kom til Dønnes hvor han forble i lengere tid, den
annen Erik Stalin ble gift med enken etter handelsmann Petter Ellingsen på Løvø
og fortsatte hennes handel. Dyhr gikk så i kompagni med ham, men dette
kompaniskap ble snart hevet, og da kom Dyhr tilbake til Dønnes, hvor han forble
til sin død i 1858. Det var en fin, dannet mann som var bestefar til stor
hygge. Ingen uten bestefar til hvem han hadde betroet seg under taushets løfte,
visste hvem han var. Man antok at han var en adelsmann der gikk under et fingert
navn,og at han hadde vært med i sammensvergelsen mot Gustav den tredje. Under
sitt opphold på Dønnes var han en gang en tur inn til Sverige, men kom over
hals og hode tilbake igjen. Etter hans død kom der gjennom utenriksministeriet
forespørsel etter ham fra slektninger derover.
Ovennevnte
Stalin var rimeligvis en bror av kjøpmann i Trondhjem Petter Stalin, der måtte
avlegge borgered på ny da krigen med Sverige i 1808 brøt ut.
Om der
således vel sjeldnere kom fremmede til gårds, kom de som sagt, desto mer
mannsterke, så der nok kunne være bruk for flere gjesteværelser, dog ikke
alene i denne henseende trengtes store husrom, men den avsondrede beliggenhet og
de tungvinte forhold i det hele medførte et større tjenerhold og en rommelig
bebyggelse. enn nå er tilfelle. Trengte man noe, måtte man over fjorden til
Husby eller Kobberdal ‑ der satt ikke dengang handelsmenn på hvert nes.
Det vesenligste av hva der trengtes til huset for året fikk man med
stevnsjekten fra Bergen og fra Bjørns marked.
På
grunn av de tungvinte forhold og den større økonomi som den gang dreves,
tilvirkedes mest mulig hjemme, så husiridustrien stod høyt i den tid, men
dette medførte også et større tjenerhold. På Dønnes var der således som
regel 4 drenge hvorav 2 hovedsagelig til sjøbruket og 7 piker foruten 1 eller 2
gamle tjenere som fikk sitt livsopphold på gården. Sjødrengene drev fiske i
Lofoten. Man utrustet gjerne 2 båter, hver med 6 mann. Her skulle altså
skaffes børnskap og kost for 12 mann. Garnene skulle bøtes, nye bindes, og båtene
med tilbehør ettersees ‑ så alt var i komplett stand til avreisen. Man
kunne ikke som nå, få masketilvirkede garn fra byene, heller ikke var der som
nå, bakere i hver bygd, så kosten for de henved 3 måneder fisket varte, måtte
haves med fra hjemmet. Likeså måtte sildgarnene og hva dertil hørte, være i
orden til bruk om sommeren. Førenn man fikk oljeklær, måtte mannfolkene selv
sy sine skinnstakker og skinnbukser til bruk under fisket, likesom ogsåsette i
stand sine sjøstøvler.
Etter
hjemkomsten fra Lofoten skulle tranen kokes, og denne tillikemed rognen
skaffes til Bergen med befrakterjekten. Så lengere ut på våren skulle tørrfisken
hentes fra Lofoten på handelsmennenes jekter og derfra avgå til Bergen for å
få tilbake husets fornødenhetsartikler av ethvert slags.
På
disse reiser måtte gjerne en av drengene være med som " Kar" på
jekten for å påse husbondens interesser, og han hadde da med en liste til kjøpmannen
over hva der skulle haves med tilbake. Denne seilingskar som han kaltes, hadde
da også "føringen" - fisk og tran fra andre og en hel del
kommisjoner forøvrig å utføre, så han hadde travle dager i byen. I Bergen
var alt innrettet på en hurtig ekspedisjon, så at hva enten hele stevnen kom
inn på en gang - hva ofte hendte - eller litt etter litt, ble man ekspedert til
vanlig tid, og stod det om, arbeidedes både natt og dag. Seilingskarene
hadde en masse arbeide til håndverkerne, og måtte da alt arbeid til byens folk
hvile for å tilfredsstille nordlendingen.
I
Trondhjem var det vanskelig å bli av med fiskevarene, så at, om der kom et par
fartøyer dit, var markedet fullt. Trønderne var i det hele tatt ikke så imøtekommende
mot nordlendingen som bergenserne, og ekspedisjonen der gikk mer tregt, og så
kom dertil at Trondhjemsfjorden var vanskeligere for råseilerne å komme inn og
ut, så at ofte Bergens-jekterne kunne gjøre en hurtigere tur enn de som reiste
til Trondhjem. Forresten fikk trønderne en del fisk fra Lofoten med egne fartøyer.
Kjøpmennene sendte nemlig dels selv varer nordover eller forstrakk
jekteskippere med varer i stedet for kontanter mot å skaffe dem saltet fisk til
bake, hvilken ble tørret til klippfisk. Disse fartøyer reiste da fra havn til
havn nordover og pranget ut sine varer, og hva de ikke solgte i havnene, ble de
av med i Lofoten,
Om sommeren måtte kornet føres på båt ofte lange veier for å males
[2]
Hørte man om sild, måtte drengene avsted på sildfjorden, og hvor man skulle
hen, måtte båt og folk ivei, så der var nok av arbeide for sjøguttene. Man drev
den tid meget på kornavling. Ifølge en over 100 år gammel avlingsbok som
dessverre taptes under brannen på Dønnes, kunne man avle opptil 150 tønner korn.
Dette måtte tørkes med "sloge" (pleil), og dertil medgikk en stor del av
vinteren. Krigsråden fikk riktig nok arbeidet en treskemaskin, et monstrum som
trengte 4 hester, men som fader lot omgjøre så den kunne gå med 2, men da drogen
etterpå måtte "tines" ( befries for snarp), soldes og håndkastes, var det ikke
synderlig vunnet ved den. Førenn harven kom i bruk, måtte åkeren hakkes. Veier
fantes ikke utenfor gårdsveiene på Dønnes. Kjørselen foregikk på slede både
vinter og sommer, og hadde man vogner, var hjulene gjort av sammennaglede
planker, der etter en tids forløp tapte sin runde form forsåvidt de ikke var
jernbeslått, hvilket ikke alltid var tilfelle, ja jeg har endog sett åsene av
tre.
Kreaturholdet var forholdsvis stort, så kjørne måtte hjelpe seg med halm og
noe høy,og forresten, når ikke været var altfor olmt, søke sin næring nede i
skog og mark, og det hendte at en og annen ku gikk seg ned i myren om vinteren,
og måtte hales opp og kjøres hjem. Det var overalt knapt med stråfor, og man
måtte derfor ty til tangen i fjæren. Dette var gjerne kvinnenes sak da mennene
var i Lofoten om vinteren. Det var en ynk å se dem i frost og blest, så
forfrosne på stranden og skjære tang, og ubegripelig var det at de ikke heller
minket besetningen, enn utsette seg for dette helse-løse arbeid, men det gjaldt
å holde liv i så mange kreaturer som mulig for å kunne holde desto flere på
sommerhavnen. Søkte man å tale dem til rette for denne sultforing, het det som
oftest: "Å mine kreaturer er både røysfør og gangfør", så det, mente de har det
ingen nød med. Mennene innså ofte det gale heri,men de hadde ikke noe med
fjøsstellet. Det var kvinnenes departement, og de hang så ved den gamle skikk,at
de ikke lot seg rokke.
Sauholdet var også forholdsvis stort da man trengte en mengde ull når alle
slags bekledningsgjenstande skulle hjemmevirkes. Også tjenerne fikk ull som en
del av deres lønn, og denne skulle også tilvirkes. Husindustrien måtte derfor
drives i en ganske annen utstrekning enn nå er tilfellet hvor alt kan kjøpes og
i en fart syes på maskine. Det er derfor vanskelig for oss å forstå hvorledes
tiden uaktet det større tjenerhold man dengang hadde på storgårdene, kunne
strekke til for alle gjøremål i et større hus under de da-værende tungvinte
forhold. Men saken var for det første at de hjemmevevede tøyer var ganske
annerledes solide enn det flor kvinnene nå bruker, dernest var man dengang ikke
så avhengige av moten som nå er tilfellet, så at en kjole engang sydd, kunne
brukes til den var utslitt, og endelig for det tredje fordi man benyttet tiden
så meget bedre. Der var dengang ikke tale 8-10 timers arbeidsdag. Nei ! Opp kl.
4 og 5 om morgenen og arbeide til kl.8 aften, og selv i storgårdene var
husbondsfolket oppe ved denne tid, og hvorledes skulle man ellers kunne rekke
over alt, hva der var å gjøre, helst kanskje på kvinnesiden. Derfor så man ofte
kvinnene når de skulle etsteds hen, gå med strikketøyet i hånden, likesom de
også satt og strikket i hviletidene. De flittige hender var aldri ledige.
På Dønnes var der som forhen berørt, 7 tjenestepiker foruten en eller to
gamle tjenere som hadde sitt livsopphold på gården, og et sådant tjenerhold
tiltrengtes også når husindustrien måtte drives således som tilfellet var.
Når alt var kommet i hus om høsten, begynte rokken å surre i borg-stuen når
ikke pikene hadde annet arbeid fore, og da kunne man mangen gang ikke høre
mannsmål derinne. Det var ikke alene ullen som skulle spinnes, veves eller
strikkes,men all den tråd som trengtes til sild-og torskegarnene ble også
hjemmevirket,ja man dyrket endog lin hvorav man til dels spant en
beundringsverdig fin tråd.
Linen ble skåret med sigd, bundet sammen som alminnelig korn og derpå nedlagt
i en bekk hvorunder den innvendige bløtere del av stengelen begynte å råtne. Når
oppløsningen var skredet frem i en passende grad, ble det lagt opp til
tørking,hvorved den halvt oppløste innvendige marg løsnet seg på det innvendige
bastlag som var det som ble benyttet til tråd. Etter tørkingen måtte
linstengelen bankes, bråkes og hekles for å få de ubrukelige dele skilt fra de
fine lintaver,som derpå ble sammenknyttet til bunter, ferdig til spinning.
Når kjørne skulle innsettes, begynte treskingen, og den ble drevet utover
hele vinteren, såsnart der ikke forelå annet arbeid,og her måtte noen av pikene
stadig være med. Så skulle potetmelet tilvirkes, hvortil medgikk 3-4tønner, samt
julebryggingen foregå. Der ble gjerne brygget 1 tønne sterkøl, etpar tønner
mellomdrikke og noen tonner såkalt "danserøl". Tjenerne fikk nemlig en gang i
julen en dansemoro, hvortil den omboende ungdom hadde adgang, og da tiltrengtes
der store kvantiteter drikke. Dessuten var der på denne tid som oftest
melke-nød,da kjørne som regel var vårbære, så man måtte bruke mest mulig øl både
inne og ute. Så var det flatbrødbakingen som tok en ukes tid for 6-7 kvinner vår
og høst. Flatbrød bruktes nemlig i stor utstrekning, og der skulle ikke alene
bakes til huset, men også det nødvendige til lofotfolket, og det var just ikke
små kvantiteter der med gikk til 12 manns utrustning for en tre måneders tid. Så
kom slaktningen av 6 - 7 og undertiden 8 stykker storfe og endel sauer. Herav
medgikk også endel til lofotutrustningen. Lysestøpning var også en del av de
stadig tilbakevendende arbeider. Før lampene kom i bruk, skulle der en masse lys
til i et stort hus. og strakk ikke den talg man fikk etter slaktingen så vidt
langt, så måtte man kjøpe en god del fra Ranen. I borgstuen såvel som inne på
bygden måtte man for største delen nøye seg med tranlamper. (en skål med tran,
anbrakt på et trestativ med en veke liggende i). Det var derfor ikke å undres
over at husmennene når de så julaften møtte frem for å betale avgifter og
medbrakte noen fiske som skulle være presang, satte stor pris på foruten en dram
og litt skråtobakk, å få et stort julelys. Det ble nemlig til den anledning
støpt endel særskilt store lys. Likeså kom også gjerne enkelte fattige med fisk
til høytiden, hvilke foruten andre saker fra mors stabbur, fikk et julelys,
hvilket ble mottatt med mange takksigelser til "hain far og hu mor" og gode
ønsker for høytiden. Skråtobakk var forresten en nokså stor utgiftspost i
husholdningen da den meget bruktes i bytte mot fisk. Når de omboende kom til
gårds med "kokeri" (fisk til en middag),var det ofte med begjæring om å få
tobakk som betaling, og der vanket da gjerne en dram atpå med en kringle til.
Forresten fikk mangen gammel tobakkskall foruten betaling i klingende mynt, også
litt skråtobakk atpå. Senere hadde man julebakingen og jule-rengjøringen nærmere
mot høytiden - og vedhugging til julens behov, for tjenerne skulle ha mest mulig
fri like til Hellig Tre Konger. Juleveden måtte forresten rekke utover til
lofotfolkets avreise.
Etter nytt år begynte lofotfolket å gjøre seg i stand til avreisen. Leikarene
møtte opp og fikk sine kostkister, ilagt med det bestemte kvantum av ethvert
slag, nemlig: mel, flatbrød, rugbrød (kaka), hjemmebakte rugkavringer,
spekekjøtt, smør, ost, tobakk og en flaske brennevin. Den til fisket nødvendige
"børnskap" (allslags fiskeredskap), garn, liner og øvrige til fisket nødvendige
redskaper var i forveien brakt over til befrakterjekten i Husby for av samme å
føres til Lofoten, da det ble for meget å ta alt med i lofotbåten. Den
handelsmann med hvis jekter fiskerne sendte sine produkter til Bergen, brakte
også befrakternes fiskeredskaper hen til de forskjellige vær i Lofoten hvor de
drev fiske og første så senere tilbake rognen og leveren, samt hva de av
børnskap ikke kunne rumme på båtene, mens derimot fisken som hengtes i
fiskeværet, ble avhentet i den siste halvdel av juni. Under fisket ble
befrakterjekten liggende i Lofoten og drev enten enten fiskeri eller innkjøp av
fisk.
Når så alt var ferdig til avreisen, ventet man på en noenlunne trygg dag med
god bør, og etter en visstnok ofte rørende avskjed bar det da avsted på den
farefulle ferd. Ingen visste om denne avskjed kunne bli en skilsmisse for livet,
og når mannen som måtte ha full utrustning til den lange ferd, var reist,satt
kone og barn ofte tilbake med en tom matbod og så med sorg resten av vinteren
imøte.
Før avreisen kom gjerne de nærmeste opp til gården for å si farvel til oss og
be at vi måtte tenke på de som hjemme satt,og deri var visstnok innbefattet et
stille sukk om forbønn for ham under hans farefulle reise.
Etterat dampskipene var begynt å trafikkere kysten også om vinteren, opprant
vel for en del lysere tider for de hjemmeværende, idet fiskerne da kunne få
sendt hjem fisk og av og til også et pengebrev til sine kjære.
På nordturen avtaltes gjerne følge med en annen båt "kammeratbåten" for å få
hjelp ved båtenes oppsetting når de kom til lands. Senere - ettersom båtene ble
større og tyngre og forsynt med lofting (båthus) og fortøyningene sterkere,
måtte båtene legges for anker i havnene,og besetningen ble da gjerne ombord.
Etter lofotfolkets avreise ble der en stille tid, for der var jo bare
kvinner, barn og gamle "kaller" tilbake, så det ofte ikke stod til å få en
skysskar om man skulle ut noen steds, og da gikk den kvinnelige industri mer
uforstyrret forsåvidt ikke treskingen gjorde noen avbrytelse heri.
Når jeg tenker på hvorledes mine søstre kunne sitte med den fineste linsøm
eller annet liknende arbeid, og vi andre skrive eller lese med kun etpar talglys
på bordet, synes det i våre dager utrolig hvorledes man dengang kunne hjelpe
seg. Etterat de såkalte astral- og moderatørlamper var kommet i bruk, ble det
visstnok i så henseende en del bedre, uaktet de just heller ikke var første
klasses belysning etter nåtidens begreper.
Uaktet den drevne husindustri vel ikke alltid var økonomisk, var den dog
fremtvunget av de daværende forhold, for man var nødt til i alle retninger å
være såvidt mulig selvhjulpen.
Mennene kunne som regel selv flikke sitt skotøy, og enkelte til nød gjøre
nytt. Ja, endog far, da han som ung var på sorenskriverkontor, flikket likesom
de øvrige kontorister selv sitt skotøy. I snekkerstuen på Dønnes fantes ennå
støvleblokker som han og brødrene hadde brukt mens de var hjemme, og der var
fullt verksted med høvelbenk og dreiestoler som ble benyttet i ledige stunder.
Med legeforholdene var det dårlig bevendt i gamle dager. I den første
tredjedel av forrige århundre var der kun en lege for hele Nordland, nemlig
gamle doktor Winther som om sommeren bodde på gården Skei i Alstahaug og om
vinteren på Bodø. Der kunne således ikke uten i ytterste nødstilfelle være tale
om å hente lege til de lengere bortliggende steder. Han kom da gjerne på
husbåten og hadde fruen og hennes selskapsdame med - så man samtidig fikk
gjester i huset, og da fruen var bange på s jøen, måtte det være godt vær når de
skulle ut, så besøket kunne vare i flere dager. For såvidt mulig å bøte på de
dårlige legeforhold, hadde han gjerne med en hel del av de alminneligste
medikamenter som han utdelte i storgårdene hvor han tok inn med underretning om
hvordan de skulle brukes.
Således ble bønderne like til sognet fikk egen lege, vant til å gå til
Dønnesgården etter hjelp når der manglet folk eller kreaturer noe. Forresten var
det vel særlig prestene som allmuen i gamle dager henvendte seg til. De var jo
opplært i København, og enkelte mentes også å ha vært i Wittenberg og der lært
alle slags hemmelige kunster. Således stod gamle presten Heltzen i Hemnes i
stort ry, fornemmelig for sine medisinske kunnskaper. Han var en mann med særlig
interesse for naturvitenskapene, og fornemmelig hadde han lagt sin elsk på
medisinen. Han hadde den tro at Herren i plantene hadde nedlagt legende kraft
for alle slags sykdommer, så det kun gjaldt å finne hvilke man i de forskjellig
tilfeller måtte benytte seg av. Han reiste derfor om sommeren til fjells og
samlet en masse forskjellige urter som han så tørket og eksperimenterte med.
Senere utgav han et vidløftig skrift hvori han beskrev de planter han hadde
benyttet, angav deres botaniske navn, omtalte hvorledes han hadde tilberedt og
anvendt dem, samt fremla en masse eksempler på sine kurer.
En tjenestepike som var hos ham i mange år og fulgte ham på hans botaniske
ekskursjoner og hjalp ham med tilberelsen av urtene, ble etter Heltzens død gift
i Lurøy, hvor hun senere praktiserte de lærdommer hun hadde ervervet seg hos
Heltzen. Hun kom i stort ry over hele Helgeland for sine heldige kurer. Hennes
sønn og sønnesønn fortsatte geskjeften og lever ennå på den gamles ry som
visstnok nå har tapt seg en hel del.
Når hensees til at handelsmennene kun med stevnsjektene fikk sine
vareforsyninger, var det ikke å vente at de skulle være assortert til enhver tid
av året; det var derfor til sine tider nokså knapt med deres beholdninger. I
eldre tider reiste fremmede handlende oppover Nordlandene til fortrengsel for
den stedlige handelsstand, men da dette senere ble forbudt, ble der i stedet
opprettet faste markeder som avholdtes etter hverandre, hver ukes tirsdag,
onsdag og torsdag, først på Stokmarknes sankthansuken, så på Sleipnes uken
etter, så på Bjørn første tirsdag i juli og til sist på Tilrem. Av disse var
Stokmarknes og særlig Bjørn de største, og her foregikk en ganske betydelig
omsetning, ja dette siste saes engang å ha vært landets betydeligste marked.
Mange av kjøpmennene i Trondhjem sendte fartøyer full-lastet med varer oppover
og hadde store boder stående på plassen, likesom også enkelte av de omboende
handelsmenn drev butikkhandel der, og man kunne på markedet få alle mulige slags
både grovere og finere saker. Her møtte ranværingene frem med sine båter, øskar,
årer og never og Vefsnværingene med forskjellige produkter av hjemmeindustri,
særlig kister,stoler, kommoder, river osv. hvilket solgtes til utfjerdingene som
kom til markedet med fiskevarer og dun som ble avhendet til handelsmennene.
Til Bjørns marked kom mange av familiene på Helgeland, og flere hadde boder
stående der. mens allmuen måtte nøyes med å ligge under båten som ble trukket
opp på land og hvelvet eller også "tjeld", (et telt, oppsatt av årer og
overdekket med båtseilet). Markedet var en velkommen adspredelse for familiene
som her kunne treffe venner og bekjente som man sjelden hadde anledning til å
støte sammen med, og her kunne man få kjøpt alt mulig som man trengte og ikke
trengte, både finere og grovere saker. Ikke alene husbondsfolket, men også
tjenerne måtte få være med til markedet,og dette ble ofte likefrem betinget når
de festet seg i tjenesten. Fra Dønnes reiste man således med en full-lastet
åttring med kost, sengklær og øvrig tilbehør til de få dages opphold der. For
ungdommen var det en førnøjelsestur, men for husfaren som skulle betale leken,
kjøpe markedsgaver både til den inn- og utvendige husstand, kunne det vel ha
sine skyggesider. Så rik anledning som der var, til å få fatt på alt mulig,
unngikk man ikke at man kom hjem med mangt unyttig kram.
Øvrigheten hadde egen tingstue med arrestlokale, og lensmannen med noen
håndfaste karer påså ordenens opprettholdelse. Før tirsdag morgen var det ikke
tillatt å handle. Mandagen benyttet derfor familiene til å gå omkring i
butikkene og se på varene, samt avlegge visitter hos venner og bekjente; men
tirsdag morgen kl. 5 forkynte vaktskuddet at nå kunne handelen begynne, og så
ble der liv i leiren, og særlig første markedsdag var trengselen så stor i gaten
og butikkene at man kun med største møye kunne trenge seg frem, og dette
vedvarte like til vaktskuddet kl. 10 om aftenan stanset trafikken, for atter å
fortsette neste dag. Men nå var svært mange som hadde gjort seg ferdig, reist i
løpet av natten, så trafikken annen markedsdag var betydelig mindre, og torsdag
så man kun en og annen etternøler.
For proprietærene som hadde sine eiendommer spredt over hele Helgeland, var
det ofte travle dager, idet leilendingene fra de lengere bortliggende sogn
benyttet anledningen til her å få betale for sine rettigheter og avgjort øvrige
forretninger med jorddrottene.
Når unntas Stokmarknes-markedet som ble opprettet ved kongelig resolusjon av
25/1-1851, var nordlandsmarkedene en avløsning av de gamle ledingsberg og
våpenting. Bjørnsmarkedet trådte således i stedet for det gamle ledingsberg for
Alstahaug prestegjeld som ble holdt på Tjøtta helt ned til 1740-årene og varte i
tre dager. Foruten ytelse av leding og visitasjon av bøndenes våpen ved fogden
behandlet man også uoppsettelige kriminalsaker og saker som reiste seg, som
folge av den store ansamling av mennesker. Der ble også drevet handel av
tilreisende kremmere, særlig fra Trondhjem. Etter den tid ble Bjørn
samlingsplass, og markedet her såvel som for Sleipnes og Tilrum nevnes bestemt
ved kgl. res. av 28/7 - 1752.
Foruten på markedene fikk og proprietærene sine rettigheter (bygselavgifter)
på tiendebyttene om høsten, hvor samtidig også presten mottok offerskjeppen og
andre ham tilkommende avgifter. Tiendebytter er nå opphørt idet prestene er
kommet på fast gasje, og proprietærgodsene litt etter litt solgt. Kun i Vefsn,
Hemnes og Mo består de ennå, idet landsfolket der kommer inn med hva de har å
selge av fetevarer og diverse sorter trevarer, og utfjerdingene møter opp med
sin sild og fisk eller for å kjøpe båter eller tinge "leikarer" til lofotfisket.
Tiendebyttene her har imidlertid under de nåværende forbedrede
kommunikasjoner og forandrede forhold forøvrig tapt sin tidligere betydning.
Sammenligner man datidens forhold med nåtidens, så er det på alle områder så
store forandringer at den som ikke har levet i den tid, vanskelig kan forstå
hvorledes man dengang kunne greie seg. Liten eller ingen skipsfart utenom de
alminnelige stevner, ingen dampskip, dårlig postgang, lite post og av aviser:
noen få,små blad, ingen veier, båten eneste befordringsmiddel ute på kysten,
dårlige legeforhold, ingen maskiner til lette for arbeidet, de redskaper man
hadde, var ubekvemme. I stedet for de nå brukelige spader bruktes trereker
(treskufler) med eller uten jernskoning (jernkant) og de såkalte jamtspader (?).
I stedet for gjødselgrep hadde man tregafler med jernskoning(?). Sleder bruktes
i stedet for vogner,og hadde man sådanne, var hjulene helt av tre og åsen
(akslingen) likeså. Alt var såre primitivt, men når man ikke kjente noe bedre,
savnet man det heller ikke.
Lønningene var små den gang. En pike fikk 20 kr. for året og hos bøndene ikke
så meget engang. Men så fikk de noen marker ull (l kg) eller en sau i for. Ullen
fikk de selv spinne og veve, likesom de også selv sydde sine klær med litt
veiledning hvor det trengtes. Dessuten fikk de også 1/4 hud lær (Læret ble i
regelen hjemmebarket.) eller et par sko, samt marked- og julegave. Forresten
bruktes meget treklumper og lugger både av menn og kvinner, og om sommeren gikk
man meget barbent, så bruken av skotøy var innskrenket til det minst mulige.
Gårdsguttene fikk inntil 100 kr. i lønn,samt en del ull og lær, samt markeds- og
julegave. Det var ikke tale om å bruke annet enn hjemmevirkede saker.
Uaktet disse små lønningene kunne dog en sparsommelig gutt eller pike legge
seg litt til beste.
Bakerier fantes ikke. De få handelsmenn (i Dønnes kun to) hadde bare
fornødenhetartikler, og markedet var således det eneste sted hvor der var
anledning til å bruke penger til unytte.
Fiskeriene kastet den gang mer av seg enn nå. Vel var prisene mindre, men så
var også utrustningen så ulike billigere og ikke det rov og ran på fiskehavet
som for tiden er så alminnelig. Fisken ble opphengt til tørking i Lofoten og
senere med tranen og rognen sendt til Bergen, hvorfra man fikk tilbake hva man
trengte av fornødenhetsartikler, så fiskerne hadde få kontanter mellom hendene,
mens de nå selger alt i Lofoten. Der var heller ikke den anledning til å bruke
penger som for tiden, da der vrimler av tilreisende handlere, gjøglere etc. som
spekulerer i folks fortjeneste, og nordlendingen er dessverre lett å lokke. Er
fortjenesten rikelig, ruller kronene lett, mens familien mangen gang sitter
hjemme og sulter og må ty til "kassa".
I gamle dager var der ingen fattigkasse. Man var dengang mer nøysom, mer
sparsommelig og arbeidsom, og i det hele tatt mer tilfreds enn nå for tiden, man
lærte seg mer til å være selvhjulpen, og var den trang til stede, var
hjelpsomheten større. De da rådende patriarkalske forhold resulterte i mer
lydighet mot foreldre og foresatte og mer samhold i hjemmene.
Når guttene kom over konfirmasjonsalderen, var de med sin far på fiske eller
forsåvidt han ikke trengte dem hjemme, tok de ut som tjenere og fikk en andel i
fiskefortjenesten, som - når fiskeriene slo til - kunne kaste ikke så lite av
seg. Når de da hadde lagt seg noe til beste, var det tiden til å feste bo og
nedsette seg som husmenn eller strandsitter eller bygsle seg en gård.
Nåtidens bedre skolegang i forbindelse med den nyere tidsånd, den større
bevegelse blant folket og samkvem med utenverdenen har brakt de gamle mer
patriarkalske forhold til å forsvinne. Barna følte at de stod over foreldrene i
viten, de var vokset dem over hodet. Den korporlige refselse i skolen var blitt
forbudt. Oppdragelsen ble slappere, og foreldrene formådde ikke å håndheve den
tidligere respekt, og barna ble ofte foreldrenes herrer i stedet for omvendt, så
det onde i barnet fikk lov til å utvikle seg, og med aktelsen svant også
kjærligheten til foreldrene, så at barna, så snart de var konfirmert mangen gang
gav foreldrene en god dag og forlot hjemmet selvom de aldri så meget trengtes
der, ja endog lot de gamle lide nød uten å forsøke å hjelpe dem.
I forbindelse hermed rinner meg i hu en liten episode fra mine besteforeldres
tid som gamle onkel Jacob fortalte. Formodentlig leste bestefar bordbønnen høyt
- med hver stående bak sin stol, og da måtte alle være til stede. Men en gang
kom far som da var voksen, for sent inn, men alle ble stående og vente på ham.
Bestefar så bare på ham uten å si et ord, men det var nok til at han senere
passet seg for ikke å være til stede i rett tid. Der stod respekt av husfaren
uaktet han ikke gikk for å være noen streng mann. Som en skjærende motsetning
hertil fra den nyere tids oppdragelse eller rettere mangel på oppdragelse har
jeg vært vitne til at en mor som bad gutten sin å gjøre noe for henne har fått
det svar: "Nei æ ork ikje. Det kan du gjære sjøl"
Noter:
I biskop Bangs "Erindringer" omtales han på side 71. Der står
det:
Jeg nevnte nylig Per på Hellen. Han var sønn av husmann på plassen Hella,
Peter på Hellen, også kalt Peter Post, fordi han ved siden av sine andre
gjøremål også var postbud for Coldevin på Dønnes. I denne egenskap måtte
han da en gang i uken ved det nordgående dampskips ankomst til
stoppestedet Kobberdal ‑ ro dit fra Sigerstad og så tilbake igjen for
a bære posten ‑ brev og aviser ‑ landeveien til Dønnes. Hendte
det en og annen gang at der kom postsaker til en mann som bodde i hans vei,
var han alltid snill og tok slikt med seg og fikk da i regelen 2 skilling
for hvert brev han hadde med seg. For å øke sine innkomster som postbud
fikk han den heldige idé å samle subskribenter på
"Almuevennen", og han fikk mange tingere, blant andre også meg,
idet min mor la ut de årlige bladpenge. Jeg holdt bladet, like til jeg i
1858 forlot hjemmet, og det ble meg en sann gullgruve hvorfra jeg hentet
megen viden.
tilbake
Efterskrift:
Denne beretning er et afsnit i godsejer
Hans Coldevins "røde
skrivebok". I den viste udgave er beretningen transskriberet til et mere
moderne norsk af Hans Coldevins søn, Axel Coldevin.
Jeg har scannet, OCR-behandlet og korrekturlæst.
Se også:
Hans Coldevins røde skrivebok, herunder:
Dønnes Gårds eiere og beboere nedigjennom tidene
Dønnæs Kirke
Sagn om Dønnes
Forhold i eldre tider
Beretninger om Dønnes
Coldevinske godsarkiv fra Dønnes
Coldevinske slægtsregister fra Dønnes
Slægten Coldevin på Dønnes
Axel Coldevin: Dønnesgodset
Oversigt over det Tønder-Coldevinske
anegalleri
En kort historie om slægten Coldevin
Slægtstavle for de ældste
generationer
Slægtstavle for Coldevin på
Dønnes
|