Taget forfra med blitz
Taget lidt fra siden med blitz
Taget udendørs som beskrevet
At fotografere malerier, akvareller, tegninger o.l. er ikke helt det samme som at fotografere deltagerne ved en familiefest. Problemet er todelt: Dels skal man have det rette perspektiv, idet et maleri skal fotograferes vinkelret på lærredet for ikke at blive forvrænget. Dels skal man have en naturtro gengivelse af farvebalancen i billedet. Man kan derfor ikke fotografere et maleri med normal blitz, idet den vil give et hvidt genskin, hvis man fotograferer direkte forfra, og den vil give et forvrænget billede, hvis man fotograferer lidt fra siden for at undgå genskinnet, som selvfølgelig vil blive specielt grelt, hvis der er glas foran kunstværket. De professionelle fotografer har naturligvis deres metoder, men de kræver viden, erfaring og en del udstyr. Jeg har derfor med hjælp fra kunstneren Hans Berg og min kollega Gunnar Bech Møller (www.dream.qwerty.dk/DKversion/gunnar_bech_moeller_dk.htm) lavet nedenstående lille vejledning, som har vist sig at give glimrende fotografier.
Eksemplerne til højre viser lidt om, hvad man kan komme ud for, når man
fotograferer malerier. Alle eksempler er af det samme oliemaleri af maleren
Hugo Larsen.
Det øverste billede er taget indendørs og direkte forfra med blitz på kameraet.
Det hvide genskin fra blitzen har ødelagt fotografiet.
Billedet i midten er ligeledes taget indendørs med blitz, men i en lidt skæv
vinkel for at undgå genskin fra blitzen. Farvebalancen er ikke god, men kunne
måske rettes op. Det værste er, at maleriet nu er forvrænget, og ved en senere
afmaskning af rammen vil en del af billedet
forsvinde. Dermed vil kompositionen også være ændret. Også dette billede er altså ubrugeligt.
Det nederste billede er fotograferet efter vejledningen nedenfor; derefter er
rammen blevet masket væk. Det er ikke nogen professionel gengivelse, men den er
absolut brugbar.
Denne side er en del af det virtuelle galleri af Hugo Larsens arbejder. Jeg håber, at du vil bruge vejledningen til at affotografere Hugo Larsens arbejder, men du er naturligvis velkommen til at benytte den til andre formål :-)
[1] Genskin i glas kan være utroligt drilsk. Jeg er i
nogle tilfælde blevet grundigt snydt, fordi jeg ikke på forhånd så de reflekser,
som kom på fotografiet. Hans Berg har lært mig et par tricks i den
forbindelse, ét til at detektere, om der vil blive genskin på fotografiet, og ét
til at undgå det. Man kan prøve - ikke gennem kameraet, men direkte - at
fokusere på glasset, ikke på billedet. Med andre ord, man skal se
'gennem' billedet, altså som man ville se i et spejl. Hvis man ser noget
(baggrund, en selv eller andet), vil dette komme med på fotografiet. Hvis man vil undgå
genskin, kan man tage et tilstrækkeligt stort stykke sort stof (mindst dobbelt
så stort på hver led som maleriet), sætte stokke i hver ende af stoffet og
klippe et hul i midten til linsen. Hvis man tager billedet på denne måde, vil
der ikke optræde genskin.
tilbage
Det virtuelle galleri:
Hugo Larsen i Vestindien
Portrætter af Hugo Larsen
Andre arbejder af Hugo Larsen
Skitster og tegninger af
Hugo Larsen
Efterlysninger af
Hugo Larsens arbejder
Web Photo School har en glimrende vejledning i at fotografere malerier indendørs med lamper: www.irphotoschool.com/lessons/e20artwork/e20artwork.php
Opsætningen (layout) af denne side er lavet med et eksternt Cascading Style Sheet (CSS). Hvis du ser denne tekst, understøtter din browser sandsynligvis ikke CSS. Jeg har gjort, hvad der står i min magt, for at alt indhold skal kunne vises i alle browsere, men opsætningen vil ikke længere blive vist i browsere, som ikke understøtter CSS.